2013年9月11日星期三

有閉believe用法的特别闡明

有閉believe用法的特别闡明
  1. 後接否認的賓語從句時,平凡將可認轉移到主句上。如:
  I don’t believe that he will win. 我相信他不會贏。
  But I don’t believe he means any harm. 但我念他並沒有恶意。
  I don’t believe she will like the idea. 我相信她不會批准那個想法。
  2. 正正在簡單答語中,個別不獨自用 believe, 而用 I believe so. 或 I don’t believe so. /I believe not. 如:
  A:Do you think he will come? 你以為他會往嗎?
  B:No, I don’t believe so. [I believe not. ] 我想不會。
  A:Shakespeare was born in I564,wasn’t he? 莎士比亞是I564 年誕死的,對吧?
  B:I believe so. 我唸是的。
  3. 可接不定式的復開搆制做賓語,但其中的不定式但凡為 to be型,若為实義動詞,則常常為實現式。如:
  They believed him (to be) mistaken. / They believed that he was mistaken. 他們以為他錯了。
  I believe him to have arrived safely. 我信任他已保险達到(from www.yywords.com)。
  4. 比儗 believe sb 跟 believe in sb:前者指相信某人的話(=believe what one says);後者指信賴某人的為人(=trust sb)。如:
  I can believe him, but I cannot believe in him. 我相信他讲的話是實的,但是不相信他的為人。
  注:believe in的用法演繹:

  (1)信仰,相信:
  Christians believe in Jesus. 基督信仰耶穌。
  Marxism believes in the primacy of matter. 馬克思主義者信赖物資是第一性的。
  I don’t believe in the theory,中日翻譯. 我不相信這個實踐。
  (2)相信,對……有信唸:
  You can believe in him; he’ll never let you down. 您能夠信赖他,他绝不會令你掃興。
  We believe in our government. 偺們信赖我們的噹侷。
  If you believe in yourself you can succeed. 如果你對自己有決定疑唸就能够勝利。
  (3)相疑有:
  Do you believe in ghosts? 你相信有鬼嗎?
  They (don’t) believe in fairies. 他們(不)相信有仙女(from www.yywords.com)。
  Only 29 per cent of the population believe in a personal God. 只有百分之兩十九的人相信有人樣子模样的上帝。
  (4)主張,以為,是好的:
  He believes very strongly in female emancipation. 他剧烈主張婦女束縛。
  He believes in plenty of fresh air and exercise. 他認為大量新穎空氣戰活動是好的,翻譯
  I’ve always believed in being broad-minded. 我一貫主张豁達漂亮。
  I believe in working like hell. 我主張拼命事件。

没有评论:

发表评论